Tuesday, November 4, 2008

Vitaminer och mineraler är viktiga

Därför äter jag ett tillskott av en tablett om dagen, för att vara exakt "ACO Kvinna" som tydligen är för "kvinnor i fertil ålder även gravida och ammande". Vilket känns lite sådär för även om jag vet att jag klassas in i fertil ålder så känns det som att jag är en babymaskin eller något liknande.

En tablett innehåller: *RDI = Rekomenderat dagligt intag
A-vitamin 600 ug (75% RDI)
D-vitamin 5 ug (100% RDI)
E-vitamin 9 mg (90% RDI)
C-vitamin 120 mg (200% RDI)
B1 - 1,6 mg (114% RDI)
B2 - 1,7 mg (106% RDI)
Niacin 16 mg (89% RDI)
B6 - 6 mg (300% RDI)
B12 - 9 ug (900% RDI)
K-vitamin 100 ug (-)
Järn 18 mg (129% RDI)
Zink 12 mg (80% RDI)
Jod 150 ug (100% RDI)
Koppar 2000 ug (-)
Mangan 1 mg (-)
Krom 50 ug (-)
Selen 50 ug (-)

Fråga mig inte varför en del är över 100% av RDI. It seems a little weird. Man kanske borde kolla upp det. För mig är det bra att äta eftersom jag har svårt att få i mig tillräckligt i mat och liknande och för att enligt läkare så är det inte farligt att äta en sådan vitamintablett om dagen (man ska dock vara försiktig med att äta tabletter med bara en vitamin/mineral eftersom man då har risk att få i sig på tok för mycket vilket kan vara skadligt när det gäller vissa ämnen). Och eftersom det ändå inte kan skada så why not? Känner man sig deppig eller hängig utan anledning så testa, det funkar för mig. Jag blir piggare på bara några dagar.

No comments: